пятница, 18 ноября 2011 г.

“Dacă suntem uniţi şi Dumnezeu ne ajută!!!”

Interviu în exclusivitate cu cel mai tânăr primar din RM!

Dinamic, comunicativ, perseverent, optimist, încrezut în forţele proprii, bun organizator, strateg, cu spirit de echipă, receptiv la doleanţele celor din jur...
Este vorba despre dl Ion CRUDU, noul primar al com. Vărzăreşti, un tânăr de 26 de ani, nascut în satul Şendreni, com. Vărzăreşti.
Şi-a făcut studiile la Gimnaziul „Şendreni”, Nisporeni, după care a urmat Liceul Teoretic “Spiru Haret”, Moineşti, România şi studiile de licentă şi masterat la Facultatea de Drept, Universitatea “Al. I. Cuza“, Iaşi, România.
De ceva timp în urmă şi-a propus să facă o schimbare în satul natal. Primul pas l-a facut – a devenit primar, acum îi ramâne să-şi atingă scopul până la capăt (să facă acea schimbare, care, de fapt, şi-o dorec multi cetăţeni ai comunei Vărzăreşti)...
În legatura cu acest subiect  am mers la dumnealui şi am realizat un interviu.

Sunteţi cel mai tânăr primar din istoria comunei Vărzăreşti, a raionului Nisporeni, şi dacă nu greşesc şi din istoria Republicii Moldova. Ce va determinat să mergeţi spre această cale?

Ion Crudu : Au fost mai multe motive care au stat la baza deciziei ce am luat-o. În primul rând, făcându-mi studiile peste hotare, când veneam acasă vedeam că ceva trebuie schimbat la noi, vedeam că trebuie să se rezolve diferite probleme şi de fiecare dată spuneam că o să mă întorc în ţară dacă vor fi alte condiţii, de altfel, cum spune toată lumea plecată peste hotare... Şi la un moment dat cineva mi-a dat o replică tare înţeleaptă – “Dacă vrei condiţii trebuie să ţi le faci tu singur”.
Un alt motiv ce ma deteminat să lupt chiar de la această vârstă, fiindcă este o provocare ţinânt cont de faptul că deja aşa este tipologia în mintea oamenilor, este un stereotip ca primarul să fie unul de 50 de ani, şi anume înlăturarea acestui stereotip şi a arăta că generaţia tânără poate să aducă elemente noi, inclusiv într-o comună şi fiind reprezentent al acestei generaţii vreau să arăt că şi un tânăr, sau cum îmi spuneau unii în campania electorală “un paţan” într-adevăr poate să facă lucruri destul de bune.
Al treilea motiv ţine de afecţiunea care o am faţă de familie, rude şi, chiar de consăteni, fiindcă cineva şi-a dat viaţa pentru această palmă de pământ, iar noi nu facem altceva nimic decât să dăm cu piciorul la ceea ce avem pus pe taler.

Se ştie că orice început este greu, şi cum dvs sunteţi la început de cale, vrem să ştim dacă aveţi o călăuză, o persoană care vă sfătuieşte şi vă îndrumă.

Ion Crudu : Neapărat. Îmi amintesc de o frază, o apoftegmă de la un părinte – Maxim Mărturisitorul - “Cel ce nu se sfătuie cade ca frunza de pe ram”... Călăuza mea sunt oamenii, eu permanent mă consult cu cetăţenii fiindcă ei mi-au oferit această putere. Bineînţeles că sunt şi probleme mai sofisticate în privinţa cărora mă consult cu alte persoane, aici includ şi consilierii. Dacă vorbesc de o călăuză spirituală, atunci mă consult cu preotii de la locaşurile sfinte din comună. Iar ca arhistrategi ai consultării sunt cei din vârful piramidei societăţii, aici mă refer la prim-ministrul RM şi la consilierii acestuia.

 Aveţi patru luni de când exercitaţi această funcţie, cum vă simţiţi în postura de primar?

Ion Crudu : Nimic deosebit, mă aşteptam la ceva ce mă va lua prin surprindere, dar... Plus la aceasta conştientizez faptul că funcţia de primar este una onorifică, dar în cazul meu pe departe. Eu sunt de părerea că cel ce vrea să fie mai mare peste consăteni, el trebuie să fie slujbaşul lor. Mă simt exact în calitatea în care trebuie să ajut cu tot ce pot aceşti oameni care mi-au oferit o parte din increderea şi bunăvoinţa lor.
Am avut zile care mă depăşeau - 30 de audienţe pe zi, veneau oameni cu probleme nerezolvate de ani întregi şi am încercat să le hotărăsc în câteva zile. Este un efort deosebit, dar mulţumesc lui Dumnezeu că îmi reuşeşte, şi anume acest fapt mă bucură – atunci când se văd rezultate, căci dacă munceşti şi nu ai roade, atunci toată munca este în zadar.

 Suntem la curent că chiar de la început, de cum aţi intrat în funcţia de primar, s-a şi mişcat câte ceva în comuna Vărzăreşti. Vorbesc despre acoperişul Casei de Cultură şi drumul din Şendreni, care recent au fost reparate. De când erau planificate aceste acţiuni?

Ion Crudu : La finalizarea acestui proiect vreau să fac o şedinţă de deschidere, unde să mulţutmesc oficial şi să explic cetăţenilor că aportul deosebit pentru aceste investiţii a fost adus de către fostul vice-primar al comunei Vărzăreşti, dl Vasile Guţanu. Aici menirea mea a fost de a cataliza, de a accelera procesul.

 În campania electorală, dvs în comparaţie cu ceilalţi candidaţi, nu aţi adus în faţa oamenilor o listă mare de promisiuni, dar până la moment se văd câteva acţiuni implementate. Totuşi ce vă propuneţi să realizaţi în comuna Vărzăreşti timp de patru ani?

Ion Crudu : Am clar în minte fixate priorităţile comunei. În primul rând satele trebuie să fie aprovizionate cu apă, să dispună de canalizare şi de iluminare. După ce avem această infrastructură asigurată, doresc să aduc un grant pentru a face toate drumurile din comună. Făcând drumurile din comună propun să rezolv problema cu gunoiul, să avem şi noi o gunoişte autorizată. Un alt aspect este să motivez cât mai mult domeniul de investiţii private, aici vorbesc atât de locuitorii din comună, cât şi de investitorii străini, căci prin atragerea investiţiilor putem genera noi locuri de muncă.
Readucerea şcolilor la nivelul care este normal să funcţioneze. Am efectuat o vizită la Ministrul Educaţiei, unde am reuşit să ajungem la un numitor comun, şi astfel în şcolile din comună se va investi major, se va face o sală de sport care să fie accesibilă tuturor cetăţenilor din comună. Tot în lista de priorităţi am realizarea a două parcuri şi reparaţia totală a Casei de Cultură Vărzăreşti cu cinematorgaf în interior.

Știm că anul acesta în RM a fost implementat procesul de optimizare a învățământului. Cum vă descurcați dvs în această privință cu cele trei sate pe care le aveți?

Ion Crudu : Nu ştiu dacă toţi cunosc ce înseamnă proces de optimizare? Eu am să fiu un pic mai simplu: noi avem de ales – ori ne desfăşurăm activitatea (mă refer la cadrele didactice şi la elevi) într-o clădire veche de mai bine de o sută de ani, fără sală de sport, fără dotări, unde avem cheltuieli care se ard în vânt – ori pe de altă pare, avem centralizată una sau două instituţii, care au toate standartele în conformitate cu legislaţia în vigoare, unde profesorii au toate condiţiile pentru a preda, unde să fie asigurat transportul copiilor de acasă până la şcoală. Acesta este procesul de optimizare, alegem o variantă din două. Din cele trei şcoli din comună vor exista două. Şcoala de la Vărzăreştii Vechi are mai puţin de o sută de elevi, clădirea mai mult de o sută de ani, este fară sală de calculatoare, fară sală de sport, fară aierisire, dar această clădire, acest monument istoric nu va fi demolat, dorim să-l transformăm într-un muzeul mare al comunei.
Am vorbit cu cei de la Ministerul Educaţiei şi cu cei de la Direcţia de Învăţământ Nisporeni că nu voi semna dispoziţia de a închide şcoala de la Vărzăreştii Vechi până când nu am să stiu că elevii vor fi asiguraţi cu transport. Şi începând cu 19 septembrie aceşti copii merg la școală cu maxi-taxi.

 Ce mesaj aveţi pentru oamenii din comuna dvs?

Ion Crudu : Să fim uniţi, căci în momentul în care suntem uniţi şi Dumnezeu ne ajută să rezolvăm problemele... Să lucrăm ca o echipă şi să realizăm cu succes ceea ce ne-am propus!!!

30 комментариев:

  1. Dl Ion Crudu, este cunoscut in raion ca fiind un primar constiincios, care chiar din primele luni de la intrarea lui in functie s-a integrat uşor în această sferă şi chiar a reusit sa implementeze citeva proiecte de anvergură. Ii dorim mult succes si cit mai multe realizari pe plan profesional!!!

    ОтветитьУдалить
  2. Astfell de oameni merita stima si sustinerea oricui!!!!!!!!!!!!!!

    ОтветитьУдалить
  3. S-a găsit, într-un final, și omul care sa facă ceva pentru comună și îi dorim ca bunul Dumnezeu să-l susțină în tot ceea ce face și ce are de gând sa facă!!!!!!!!!!!!!!

    ОтветитьУдалить
  4. Imi place ka intrebarile sunt bine structurate.

    ОтветитьУдалить
  5. Nu este o abatere de la tema, este clar mesajul si omul poate sa inteleaga usor informatia...

    ОтветитьУдалить
  6. Acest tînăr chiar merita să fie cunoscut, mai rar astfel de tineri care sa isi doreasca sa revina din România în țara natală ca să ajute oamenii.

    ОтветитьУдалить
  7. Si Aurella a siut cum sa structureze astfel interviul, încît să redea personalitatea bine conturata a acestui tînăr.

    ОтветитьУдалить
  8. Aurella nu pot decît să îți urez succes în ceea ce faci, fiindcă stiu că o faci din plăcere...

    ОтветитьУдалить
  9. ...bravo Aurelia pentru interviu....bravo dlui primar pentru raspunsurile sincere...astept un interviu si cu dnul primar de Chisinau, care e la fel tinar, frumos, destept!....

    ОтветитьУдалить
  10. dak ar fi in toata moldova doar persoane tinere,capabile si unite la putere situatia s-ar schimba spre bine....

    ОтветитьУдалить
  11. Daaaaaaaaaaaaa, sunt de acord cu ideea ta, dar trebuie sa nu-i dam in umrba totala pe cei mai vitstnici !!!

    ОтветитьУдалить
  12. Acest tinar este o personalitate, un om care trebuie din plin apreciat!

    ОтветитьУдалить
  13. Caci el are idei, dar trbuie sustinere pemtru a fi implementate...

    ОтветитьУдалить
  14. Pentru a-ti reusi ceva, indiferent de situatie, trebuie sa ai relatii si persoane care te-ar sustiene in orice situatie...

    ОтветитьУдалить
  15. pe cei mai virstnici?....nu ii am in vedere pe toti insa dupa cite vad cei virstnici nu pot ajunge la un compromis din cauza intereselor personale....situatie existenta de aproape doi ani...imi pare rau,cindva i-am sustinut acum nici sa-i aud nam placere...:(

    ОтветитьУдалить
  16. fie ca acest primar tinar sa faca ceva si sa demonstreze energia celor tineri dar folosindu-se si de intelepciunea celor virstnici....

    ОтветитьУдалить