вторник, 1 ноября 2011 г.

O poveste de toamnă

 
După ce am coborât cele 221 de trepte de la intrarea în parcul Valea Morilor din Chişinău m-am aşezat pe o bancă, pur şi simplu să observ ce se petrece acolo. Şi fără ca să îmi dau seama, uşor-  uşor toamna a pus stăpânire peste gândurile, trăirile şi cugetările mele.

Ninsoarea de frunze galben-ruginii, verzi-aurii şi roşietice se aşterneau ca un covor pe pamântul trist şi îngândurat. După care o adiere uşoară de vânt îndemnă frunzele la dans, îndemn la care ele nu s-au gândit mult şi au început să danseze în vazduh.
O veveriţă neastâmpărată, după ce a cătat insistent ceva de mincare, s-a ghemuit cu o nucă în mâini la tulpina unui copac şi mă privea, la început, cu frică, după care a început să mi se laude cum strange ea ghinde şi nuci pentru iarnă.
Cerul senin, brăzdat din când în când de norii fumurii parcă se juca cu mine, îmi dăruia pentru câteva clipe o rază de soare după care mi-o lua înapoi şi jocul acesta a continuat mult timp…
Peisajul din faţa mea părea coborât dintr-un tablou al unui pictor celebru care a pus cu mare grijă culorile pe fiecare firicel de iarbă, pe orice frunză, pe fiece strop de rouă şi pe orice vietate.
Toate acestea m-au făcut să înteleg ceea ce până acum mi se parea imposibil - să percep limbajul copacilor, tulburarea vântului, suspinul soarelui şi să trăiesc aceleaşi emoţii cu întreaga natură.

Auzeam cum copacii oftau de durere şi chiar mi s-au destăinui spunând că în fiecare toamnă  plâng de tristeţe atunci când frunzele îi părăsesc, că acestea sunt ca niste copii pentru ei…

Cearta salciilor care, mai tot timpul sunt supărate, m-a impus să înţeleg de ce stau mereu cu crengile frumoase şi lungi asupra pamântului. Cu toate că sunt rude, ele nici nu vorbesc şi nici nu se privesc una pe alta. Dar ce să-i faci? Aceasta-i realitatea…

Foşnetele pline ale frunzişurilor, hohotirea despletită a vânturilor, clinchetele moi ale apelor, ceaţa din departări şi aierul fumuriu pune o ştampilă temeinica atmosferei de toamnă, o atmosferă de poveste. Dar zgomotul ciocanelor celor care lucrează la barajul lacului Valea Morilor mă trezeşte din această feerie, şi văd cu totul altă faţetă a toamnei. Oameni grăbiţi, oameni care zi de zi mătură frunzişul pe de drumuri şi alei, oameni care se trezesc mult prea dimineaţă ca să reuşească să stângă roadele  acestui an, oameni mult prea bătrâni şi istoviţi de atâta muncă...

Serenadele greierilor nu se mai aud, păsările nu ne mai încântă cu vocile lor, soarele nu ne mai alintă cu căldura sa, copacii nu ne mai inspiră încredere, cerul nu mai vrea sa ne ofere seninătatea şi plânge din ce în ce mai des, dar în chimb, toamna avem stele mai ‘‘coapte’’ care ne veghează visele, avem ape mai reci şi mai curate, avem roade şi hambare pline, avem duceaţa bobiţelor de poamă, avem dimineţi cu rouă şi brumă care ne înviorează, avem speranţe care se nasc şi se îndeplinesc, avem tandreţe şi nostalgie în suflet...

47 комментариев:

  1. Sa stii ka kiar am trait ku adevarat ceea ce ai scris... bravo!!!

    ОтветитьУдалить
  2. ...avem personalități, precum Aurella, care știu să vadă întregul în detalii și întregul detaliilor, oferind o frumoasă imagine a unei toamne în Moldova! Bravo! :))

    ОтветитьУдалить
  3. Intr-adevar acest articol m-a facut sa vad un pic altfel toamna...

    ОтветитьУдалить
  4. Bravo!!!
    Aceste doua fatete ale toamnei (una reala, cealalta imaginara) dau un farmec deosebit acestui material!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ОтветитьУдалить
  5. Pai asa si am vrut, sa scriu ceva original, nu cum scriu toti despre toamna - cad frumzele galbene, bate vântul, soarele nu mai este atât de prietenos........

    ОтветитьУдалить
  6. Un lucru foarte important pentru un jurnalist, nu oricine poate face acest lucru...

    ОтветитьУдалить
  7. Păi, mai întâi de toate, trebuie să te dedici unui singur lukru ka să-ți reușească foarte bine...

    ОтветитьУдалить
  8. Faci lukrul care crezi ka ți se potrivește cel mai bine (de fapt, acest lucru îl simți, el vine singur, tu trebuie doar să-l descoperi și să-l promovezi...)

    ОтветитьУдалить
  9. exceptional..un reportaj de nota 11!!! succese in continuare....

    ОтветитьУдалить
  10. mi-a placut povestea ta imi aminteste de serile de toamna cind veneam de la liceu stateam la fereastra privind peisajul cu un eseu de facut la limba romina despre toamna,cu atitea idei inspirate de melancolia acestui anotimp si imposibil de redat pe hirtie....bravo tu ai reusit sa redai ce simti si pe noi cititorii sa ne faci de parca am fi acolo linga tine scriindu-ti povestea...

    ОтветитьУдалить
  11. Numai cei care privesc si alta fațetă decât cea reala, pot sa observe asemenea detalii.

    ОтветитьУдалить
  12. Toamna deja a plecat de pe meleagurile noastre, dar prin acest articol al tau o putem avea oricind, la orice ora, indiferent de vreme si dispozitie...

    ОтветитьУдалить
  13. L-am citit de nenumarate ori, mi-a placut intr-adevar...

    ОтветитьУдалить
  14. Da, e adevarat ca deja toamna ne-a parăsit pe o perioada mai lunga de timp.

    ОтветитьУдалить
  15. De aceea am si lasat artikolul pe blog, ka voi cititorii sa nu duceti lipsa de „aroma” toamnei!!!

    ОтветитьУдалить
  16. acum toamna s-a transformat intro iarna fara zapada si cu vreme urita....unde te-ai pierdut frumos anotimp al melancoliei.....

    ОтветитьУдалить
  17. Chiar nu imi inkipuiam ka o sa avem parte de o asemenea iarna...

    ОтветитьУдалить
  18. De fapt, cine stie daca vom avea zapada in timpul apropiat

    ОтветитьУдалить
  19. Ca am urmarit datele meteo pe un timp mai indelungat si am vazut ka nici de Revelion nu vom avea zapada...

    ОтветитьУдалить
  20. nustiu nustiu...eu dimpotriva am auzit ca va fi ceva,dar cine stie...curentii astia de aer nu se misca cum am vrea noi...:)

    ОтветитьУдалить
  21. O sa vedem ce va fi, dar la urma urmei noi sa fim sanatosi si fericiti in noul an, ka ierni o sa mao avem si zapada pe saturate... ;)

    ОтветитьУдалить
  22. Dar nici iarna aceasta nu se stie ce surpriza ne va face ca e abia la inceput. Pina la sfirsit se intimpla se avem toiene ca in povesti.

    ОтветитьУдалить